Bilder

Svenska skidspelen i Kubenbacken 1951

Helt fantastiskt att se vilket intresse det var för backhoppningen, här 1951.
En hel karavan av människor ses också vara på väg upp till backen.
Foto: Norrlandsbild /Sundsvalls Museum

Kubikenborgs IF bildades 1919.

Kuben IF nere vid sågen där man hade sin fotbollsplan från allra första början, ungefär där Kubal har sin parkering idag. De personer som står på höjden i bild, står på en bana som användes att transportera bräder till sågverkets brädstaplar. När Kubal byggdes 1942, blev Kuben IF utan egen plan och fick under några åt spela sina matcher på IP i Sundsvall. Träna, ja det fick man göra på ängar och stigar runt om på Kubikenborg.

Jubileumstallrik Kubikenborgs IF 1919-1979

Karta över Skönsmon-Kubikenborg och del av Kumo

Visst är det intressant att studera gamla kartor. Här är delar ur en karta från 1958. Skönsmons område ligger mellan två bäckar, Stavsättsbäcken (vid brandstationen) och Bredsandsbäcken strax efter Fläsian. Därefter från havet och upp mot foten av Södra berget. Det gröna området som går lodrätt genom bilden, visar från gamla begravningsplatsen och upp till Sandmon, var tänkt som en brandgata en gång i tiden. Se vidare på hemsidan om branden i Lappstan 1893, under “Historiska återblick”

Materialet är ett utdrag ur en karta över Sundsvall som upprättades 1958 av Stadsingeniör Bertil Risveden. Kartan visar delar av Skönsmon, Kubikenborg och Kumo.

Landsvägsallén

Landsvägsallén (mitt emot Kärringträta). Se brevlådornas placering! I vår senaste skrift “Dåtid möter nutid” berättar Svante Strandlund om sin tid som brevbärare från 50-talet och framåt. Där skriver han bl.a. att citat: “Kan nämnas att brevlådorna kunder sättas upp lite var stans. Utanför Kärringträta fanns de uppspikade på en trädstam.”
Foto: Arne Jonsson via Hans Erik Åkerstedt.

Isgalan på Kubenplan

Varje onsdag, under delar av 50- och 60-talet, ordnade Kuben IF med “Isgala” på Kubenplan. Musik ljöd över planen, ung som gammal skrinnade runt allt medan man umgicks och hade trevligt. Varmkorv och kaffe fanns att köpa och varannan onsdag bjöds flickorna resp. pojkarna på varm saft. Innan kvällen avslutades samlades alla för att se på de raketer som sköts upp. Sundsvalls Tidning fotade och de tre personer som var inringade på bilden i tidningen dagen därpå, fick hämta 5 kronor på redaktionen.
Fotot, som är från den 14 februari 1961 är skänkt av Birgitta Sundin.

Kubikenborgs idrottsplats

Kubikenborgs IF bildades 1919. Många idrottsgrenar har funnits i klubben genom åren, bl.a. fotboll, ishockey, konståkning, skridsko, bordtennis, minigolf, backhoppning, längdskidor, handboll och varpa. Numera finns bara fotboll på programmet.

Karta, del av Kubikenborg 1884

Denna kartbild är hämtad från Lantmäteriets historiska kartor. Det är en del över de planer man lade upp för Ostkustbanan. Tyvärr kan jag inte förstora bilden här, men om du går in på bilden, högerklicka och tryck spara som får du ner den till din dator och kan förstora där. Eller gå till Lantmäteriets historiska kartor, avancerad sökning, Lantmäterimyndigheten, Västernorrland, Sundsvall, Östermalm, vidare till Expropriation 1884, så kan du bläddra fram massor av kartbilder. Frågor: kontakta mig ewaer@telia.com

Kumobussens vändplats vid Hällsund

Kumobussen ute vid Kumo. Huset i bakgrunden är det s.k. Hällsund. Se vägskylten som visar att vägen delar sig, mot Kubikenborg (nedre vägen) och Sundsvall (övre vägen Fridhemsgatan) .

Skolresa till Murberget Härnösand

Med tre blå Kumobussar var målet för den här skolresan, Murberget i Härnösand. Foto: Länsmuseet Härnösand.

Flygfoto, del av Kubikenborg

Landsvägsallén och järnvägen skär igenom bilden. Upp till vänster i bild går Enhörningsvägen och möter Kyrkbergsvägen. Den väg som går snett upp, till höger om Skönsmons kyrka är dåvarande Björneborgsgatan som hade en utfart mot Landsvägsallén. Senare togs delar bort av Björneborgsgatan och fick då det nuvarande namnet Sönderborgsgatan. På Facebook sidan ” Vi som är från Kubikenborg och Skönsmon” kan du finna kommentarer från de som minns området.

Sundsvalls brandstation

Foto: Brandstationen på Skönsmon/ Sundsvalls musuem
Den gamla brandstationen på Köpmangatan i Sundsvall, byggdes 1889. Den byggnaden har samma arkitekt som Kubikenborgs skola, Gyllencreutz. År 1957 togs beslut att bygga och flytta brandstationen till Skönsmon. Fram till 1974 fanns även ambulanserna där, men utgår numera från sjukhuset.
Planer finns nu att flytta brandstationen till norra sidan av stan./sept 2020

På väg att plocka lingon

Det är härliga gänget är på väg ut att plocka lingon, året är 1938. Det verkar inte vara någon betungande uppgift som väntade dem. Säkert roligt att åka på lastbilsflaket och sedan att umgås i lingonskogen. Se hur fint klädda de är också. Är det någon Du känner igen på bilden? Mejla gärna namn till ewaer@telia.com eller ring 070-61621712

Gränges, nuvarande Kubal, bygger ut fabriken

Innan Gränges tar över området. Närmast i bild är Sundsvalls Havsbad och strax norr om fanns Laggens badplats. Villa Kumo fanns kvar vid fototillfället, någon gång under 1960-talet.
Fabriken Aloxid har inte påbörjat sin utbyggnad så bilden är nog från slutet av 1950 eller början av 1960 talet. Bilden är från Kubals arkiv.

Skönsmons nya begravningsplats i vinterskrud

Skönsmons nya begravningsplats ligger högt, och oerhört vackert till, strax ovanför Kubenplan. I bakgrunden på bilden ser man Alnö.
Med Kubal i bakgrunden kan man ytterligare orientera sig vart begravningsplatsen finns.

Ett härligt gäng Kubenungar

En underbar 1950-tals bild på några “Kubenungar” från huset Avundsjukan utmed Enhörningsvägen. Från vänster Gerd Andersson, Karin Öhman, Ann-Katrin Åström, Karl-Gösta Zetterlund, Jan-Erik Söderlund, Arne Öhman, sittande småttingar är Ingrid Schärström och Agneta Söderlund.
Fotot skänkt av Agneta Söderlund

SCA:s forskningslaboratorium

SCA:s forskningslaboratorium. Det finns mycket mer att upptäcka i bilden, som kan vara från tidigt 1950-tal.

Mobacken

Mobacken. Mons verkstad till vänster och längst upp i backen, Häktet.
Foto: Privat

Fartyget af Chapman

Foto: Karolina Kristensson /Sjöhistoriska museet. Tack för att vi fått låna bilden.

Af Chapman är idag ett vandrarhem som ligger vid Skeppsholmen Stockholm. Skeppet byggdes i England 1888. I juli 1915 kom hon till Sverige och fick namnet G.D Kennedy. Den 15 sept samma år lade hon till vid KUBIKENBORGS SÅGVERK  där man lastade virke. Lasten gick till Durban Sydafrika och vidare till Melbourne Australien. Resan tog 10 månader.
År 1923 såldes hon till Svenska flottan och fick namnet af Chapman.

Platsen för Skönsmons egen brandkår

Foto: Ewa Eriksson

Skönsmon fick sin egen brandbil 1930. Tidigare hade brandredskapen dragits med häst och vagn. Brandstationen, ett litet skjul, låg i hörnan Pastorsgatan – Skönsmogatan.

Vyer över Kubikenborg

Mohögs Mekaniska, vy mot Kumo och Fläsian
Perspektivfönsterfabriken står det på vykortet
Kyrkbergsvägen, järnvägen, Sundmansbacken

Bilkaravan 

Bilkaravan från 1967, i backen vid Aloxid (Kubal)
Foto: Sundsvalls Museum

Lindhs affär på Kubikenborg

Lindhs affär på Kubikenborg 1866-1966. Minns när man handlade över disk. På varsin sida stod kund och personal. Kunden beställde varan som sedan bars fram till disken. Summorna skrevs upp på en pappersremsa som sedan räknades ner, med huvudräkning. De kunder som väntade tog sig en pratstund.

Konsum 1:an

Konsum 1:an, fanns i hörnet Enhörningsvägen-Landsvägsallén. Konsum 3:an, eller Teas som vi sa, fanns längst upp i Sundmansbacken där även Lindbloms affär fanns en tid. Konsum 5:an fanns vid Kustvägen Fläsian. Ovanför Vindskärsvarv fanns Wetterström och vid Fridhemsgatan-Härstavägen ytterligare en Konsumbutik. Minns Du fler? Hör av dig ewaer@telia.com

Kommunikationer 

Innan spårvagn och bussar var det båtar som användes för att förflytta sig mellan olika orter
Häst och vagn användes även. Guldus o Hugo Grufberg, ett känt ekipage.
Spårvagnen Kubikenborg 1911-1949

Blå bussar gick till Kumo o Fläsian och till Skönsmons kyrka gick den röda.

Bussen mellan Kubikenborg och Njurunda omkr. 1918 Foto: Sundsvalls Museum

Innan tidigare ombyggnader av Landsvägsallén gick vägen högt upp. Jfr. Cisternerna. Foto: Ulf Olivelöf

Gångbron över järnvägen 

Gångbro över järnvägen, från Landsvägsallén till Björneborgsgatan (nu Sönderborgsgatan). Tvåvåningshuset i bild flyttades med hjälp av hästar upp från Vindskärsvarv till platsen. Året var 1949. Foto: Ulf Olivelöf
Landsvägsallén vid bron. Låt kyrktornet orientera dig i bilden. Foto skänkt av Ulf Olivelöf

Kubikenborgs paradgata en gång i tiden

Enhörning fick naturligtvis en väg uppkallad efter sig. Den gick från Kubikenborgs herrgård område, genom Enhörnings ägor upp till plats där Kubikenborgs idrottsplats finns idag.  Huset till vänster i bild hade ett tvillinghus och de kallades för Avundsjukan och Svartsjukan. Foto: Sundsvalls Museum

Brand på Enhörningsvägen. Foto: Privat

Portvaktshuset vid Fönsterfabriken

Portvaktshuset vid fönsterfabriken fd. Kubikenborgs sågverk. Kubal i bakgrunden Fotot skänkts av Lasse Lundberg

Kubikenborgs järnvägsstation 

Kubikenborgs Järnvägsstation/Hållplats. Byggd omk 1925 Här fanns perrong och man kund stanna tåget för att åka endast några stationer, tex till Njurunda.
Hjalmar Oskarsson skötte stationen tillsammans med sin fru Ellen och med Nisse Oskarsson. Man sålde biljetter, tog hand om gods och vevade ner bommarna manuellt mm.

Ostkustbanan  

Första spadtaget till Ostkustbanan, sträckan Härnösand-Gävle, togs ute på Kumo den 6 mars 1916. Detta minnesmärke finns på en bergvägg strax innan Fläsian. Foto: Björn Åberg
Strax ovanför Fläsiabadet finns dessa betongpianon. De är rester från beredskapsåren vid andra världskriget. På dessa fanns kraftiga järnrälsar monterade för att kunna spärra väg och järnväg med för att hindra ev. fiende att ta sig vidare in mot Sundsvall.

Tillbaka till toppen